Je hebt een nieuwe medewerker aangenomen, super! Maar nu volgt een andere belangrijke stap; de onboarding. Juist in deze tijd is een goede onboarding ontzettend belangrijk. Met deze krappe arbeidsmarkt wil je niet dat je medewerker het bedrijf weer snel verlaat. Door veel aandacht te besteden aan een goede onboarding zal de medewerker zich snel betrokken voelen en vertrekken ze minder snel. Wij geven je 5 tips voor een goede onboarding!

1. Pre-onboarding

Meestal zitten er een aantal weken tussen het afgeronde sollicitatieproces en de eerste werkdag van de nieuwe medewerker. Na het tekenen van de arbeidsovereenkomst is de medewerker meestal enthousiast en erg gemotiveerd. Om dit gevoel vast te houden bij de medewerker voordat de eerste werkdag begint, is het belangrijk om tussentijds goed contact te houden. Dit kan door bijvoorbeeld of door bijvoorbeeld een welkomstkaartje op te sturen. Zo krijgt jouw nieuwe medewerker het gevoel dat zijn of haar komst erg gewenst is.

2. Maak een checklist van praktische zaken die moeten worden geregeld

Het is belangrijk om alles voor de eerste werkdag van de medewerker goed geregeld te hebben. Denk bijvoorbeeld aan de inrichting van de werkplek, accounts die moeten worden aangemaakt en inloggegevens. Dit vraagt veel voorbereiding. Maak van te voren een checklist zodat je alles langs kan gaan en niks vergeet. Als je dit allemaal goed van te voren regelt, zal je medewerker een goede start hebben bij jouw bedrijf!

3. Maak het persoonlijk

Kleine, persoonlijke dingen maken veel impact. Een berichtje van de directeur op de eerste werkdag wordt bijvoorbeeld erg gewaardeerd. Komt jouw nieuwe medewerker op kantoor te werken? Versier het bureau en leg wat presentjes neer. Bijvoorbeeld een notitieboekje, agenda en pennen. De medewerker krijgt dan echt het gevoel dat er aan zijn of haar komst is gedacht!

4. Vraag nieuwe medewerkers om hun feedback

De nieuwe medewerkers kunnen het beste beoordelen hoe hun onboarding is verlopen. Vraag hen om feedback. Wat vonden ze leuk? Voelden ze zich snel betrokken? En wat kan er beter? Aan deze feedback kan je heel veel hebben om het onboardingsproces te optimaliseren!           

5. Neem de tijd

Neem de tijd om jouw nieuwe medewerker zo goed mogelijk te begeleiden. Houd hier vooraf dus genoeg rekening mee en leeg je agenda deze dag zo veel mogelijk. Een nieuwe medewerker verdient namelijk alle aandacht op zijn of haar eerste werkdag, niets is vervelender om als nieuwe medewerker aan je lot overgelaten te worden. Maar dit is zeker niet alleen de eerste werkdag van belang. Plan in de eerste week ook een aantal momenten in om met de nieuwe medewerker te zitten.

Laat die nieuwe medewerkers maar komen! Met deze tips geef jij ze in ieder geval een warm welkom binnen jouw bedrijf. Heb je nog vragen over deze blog? Neem dan contact op met onze collega’s. Wij helpen je graag verder.